Rodzaje rowerów, krótki przewodnik rowerzysty. Cz.2 – rowery miejskie, crossowe i trekkingowe.

 

Na przestrzeni lat rower dość znacznie ewoluował. Przestał być pojazdem dedykowanym do jazdy wyłącznie po twardych szosach. Z biegiem czasu dostosowywał się do coraz to nowych okoliczności i warunków. Udoskonalane podzespoły pozwalały także na uzyskiwanie wyższego komfortu w trudniejszym terenie, a dzięki rozwojowi systemu zmiany przełożeń niedostępne wcześniej podjazdy stawały się osiągalne dla większości rowerzystów.

Rower nierozerwalnie kojarzy się z turystyką, relaksem, podziwianiem widoków podczas przemierzania kolejnych kilometrów. Właśnie segment turystyczno-rekreacyjny jest najchętniej wybieranym przez większość amatorów kolarstwa. I choć jest on najbardziej uniwersalnym, nie musi spełniać oczekiwań wszystkich użytkowników rowerów. Przestrzenią, gdzie ważne będą tylko niektóre, spośród wielu cech jest na pewno miasto, z którym rower w zasadzie od początku bardzo się polubił. Dzięki swojej wszechstronności szybko stał się także jednym z najchętniej wybieranych środków transportu.

Czy między rowerem miejskim, trekkingowym i crossowym można postawić znak równości i uznać, że każdy z nich nadaje się dla większości rowerzystów, czy są one jednak na tyle od siebie różne, że wymagają szczegółowego sprecyzowania swoich oczekiwań? Zapraszamy do lektury!

Rodzaje rowerów, krótki przewodnik rowerzysty. Cz.2 – rowery miejskie, crossowe i trekkingowe.11

Rowery miejskie

Teoretycznie jest to specyficzny typ roweru dedykowany głónie do jazdy po mieście. W praktyce, patrząc chociażby na ulice jednego z najbardziej rowerowych Polskich miast – Krakowa, ten segment wydaje się być wielkim garem, do którego można wrzucić każdy typ roweru, który po prostu jeździ. Teoretycznie po leśnych ścieżkach można przemieszczać się na rowerze szosowym, ale taki do XC sprawdzi się na nich po prostu o wiele lepiej…

Wracając zatem do teorii rower miejski to taki, który stworzony jest z myślą o jeździe po mieście. Te „tradycyjne” nazywane są holenderkami (lub holendrami). Wyposażone najczęściej w koła w rozmiarze 28”, ale zarówno 27 i 26 calowe nie są szczególnymi wyjątkami.

Rowery miejskie budowane są na dwóch typach ram – damskiej i męskiej. Ta druga kształtem zbliżona jest do ramy roweru szosowego. Rama damska charakteryzuje się głębokim obniżeniem górnej rurki, a czasem jej całkowitym brakiem, co ma umożliwić paniom wsiadanie na rower w spódnicy lub sukience.

Kolejnymi charakterystycznymi elementami wyposażenia tradycyjnych miejskich rowerów są szeroka, specyficznie wygięta kierownica i duże, miękkie siodło. Nieodłącznymi elementami miejskich rowerów powinny być także błotniki (raczej metalowe), bagażnik, światła zasilane z dynama, osłona na łańcuch i nóżka. System zmiany biegów w rowerach miejskich jest stosowany tak naprawdę od niedawna. Nie jest regułą zarówno jego obecność, jak i ilość stosowanych przełożeń. Typy przerzutek także nie są jednakowe, bo spotkać możemy wewnętrzne (w piaście), jak i popularne w innych typach rowerów przerzutki zewnętrzne. Podobnie ma się sprawa z hamulcami. W zależności od modelu roweru występują w nich hamulce typu torpedo (w piaście – tzw. „kontra”), szczękowe (podobne do szosowych) lub bębnowe.

Rower miejski – dla kogo i po co?

Jak by to nie zabrzmiało rower miejski w polskich miastach jest chyba najmniej popularnym ze spotykanych jednośladów. W swojej tradycyjnej wersji jest pojazdem dość specyficznym i w gruncie rzeczy nie do końca praktycznym, zwłaszcza w szerszym zastosowaniu. Jeśli jednak spojrzymy na niego wyłącznie przez pryzmat „miejskiej dżungli” jego dynamika i gotowość do stawiania czoła każdym warunkom sprawdzą się doskonale. Tradycyjny rower miejski będzie także najlepszym rozwiązaniem dla osób codzienną elegancję połączoną z jej rowerową odmianą.

Rodzaje rowerów, krótki przewodnik rowerzysty. Cz.2 – rowery miejskie, crossowe i trekkingowe.-min

Rowery trekkingowe

Gdyby porównywać rowery do samochodów to rower trekkingowy byłby odpowiednikiem niezastąpionego w każdym przedsiębiorstwie handlowo-usługowym auta dostawczego.

Rowery trekkingowe to pojazdy stworzone z myślą o ambitnej turystyce rowerowej. Ich charakterystyczna budowa, stanowiąca rodzaj hybrydy roweru szosowego i górskiego pozwala na komfortowe pokonywanie bardzo długich tras o zróżnicowanej nawierzchni.

Mimo aluminiowej ramy rowery trekkingowe raczej nie mogą poszczycić się najniższą masą. Zdecydowanie ważniejsza od niej jest wszechstronność i funkcjonalność tych jednośladów. W standardzie wyposażenia każdego roweru trekkingowego powinny znaleźć się błotniki, bagażnik, oświetlenie i nóżka. Cechą wyróżniającą rowery trekingowe jest możliwość łatwego montażu dodatkowego bagażnika (z przodu) oraz sakw, a nawet przyczepki rowerowej.

Rowery trekkingowe, gotowe do pracy w każdych warunkach i na każdym dystansie, zapewniają ich użytkownikowi wygodną, lekko wyprostowaną pozycję. Duże, na ogół 28 calowe koła, z oponami najczęściej w przedziale od 28 do 35 mm o mało agresywnym bieżniku pozwalają na stosunkowo szybką jazdę po szosach asfaltowych, ale i w miarę wygodne pokonywanie dróg o innej, utwardzonej nawierzchni. Rozwiązaniem często stosowanym, ale nie standardowym jest wyposażanie rowerów trekkingowych w przedni amortyzator o niewielkim skoku (najczęściej do 50 mm), który ma dbać o poprawę komfortu jazdy.

Rower trekingowy – dla kogo i po co?

Rower trekkingowy to przede wszystkim doskonała propozycja dla miłośników kolarstwa mających duszę podróżnika. Jego wszechstronność i gotowość do wyruszenia w najdalszą trasę z pewnością docenią pasjonaci rowerowych wypraw. Świetnie sprawdzi się także u osób często korzystających z roweru i traktujących go jako rodzaj pojazdu transportowego. Możliwość przewiezienia z jego pomocą codziennych zakupów czy kilku innych rzeczy mniejszych gabarytów z pewnością docenią osoby, które nie chcą lub nie muszą korzystać z samochodu lub środków komunikacji zbiorowej każdego dnia. Rowery trekkingowe z dużym powodzeniem radzą sobie także w mieście, ale tutaj ich głównym minusem jest masa. W bloku bez windy kilkanaście kilogramów, które trzeba wnieść na 4 piętro może być mocno problematyczne. Nie ma jednak takiej sytuacji, z której nie da się wyjść osiągając przynajmniej kompromis 🙂

Rodzaje rowerów, krótki przewodnik rowerzysty. Cz.2 – rowery miejskie, crossowe i trekkingowe-min

Rowery crossowe

Segment rowerów o ciągle rosnącej popularności. Do niedawna w zasadzie nie znany, dziś mogący poszczycić się chyba największym gronem odbiorców. Rowery crossowe dla większości rowerzystów stanowią propozycję doskonałą. Sprzęt dostosowany w gruncie rzeczy do każdego terenu, ale niezbyt wymagający i tani w eksploatacji.

Jeśli rower trekkingowy nazwaliśmy hybrydą roweru szosowego i górskiego, to crossowy mógłby być wynikiem próby połączenia roweru trekkingowego i górskiego. Z całą pewnością z obydwoma ma dużo wspólnego. Generalnie na każdym rowerze da się pojechać wszędzie, ale fajnej jest jeśli można zrobić to wygodnie i z przyjemnością. Popularny „cross” jest na pewno najsilniejszym kandydatem, wśród obecnie dostępnych rowerów, do miana roweru uniwersalnego.

Dzięki komfortowej geometrii ramy rowery crossowe dobrze sprawdzają się podczas dalszych wypraw. Duże, na ogół 28-calowe koła, wyposażone przeważnie w opony o raczej skromnym bieżniku bez problemu radzą sobie zarówno na asfaltowych drogach, jak i innych, utwardzanych nawierzchniach. Szeroki zakres przełożeń pozwala z łatwością zdobywać nawet całkiem wymagające podjazdy, a tarczowe hamulce, które w przeważającej większości modeli są standardem, dają gwarancję szybkiego i pewnego wytracenia prędkości w każdych warunkach.

Rower crossowy – dla kogo i po co?

Każda róża ma niestety kolce, a gdy coś jest do wszystkiego… W dzisiejszych czasach stworzenie idealnego roweru uniwersalnego byłoby zapewne możliwe, ale i mało opłacalne, więc żaden producent nie podejmuje się tego zadania. Podobnie jak i każdy inny typ roweru tak i crossowe mają swoje wady, których skala uzależniona będzie jednak przede wszystkim od konkretnych oczekiwań danego rowerzysty.

Rower crossowy z pewnością nie podoła ambitnym planom rozszerzenia wyprawy z asfaltowo-leśnej wycieczki na górskie szlaki. Niezbyt duży skok amortyzatora (zazwyczaj od 50 do 65 mm), komfortowe przełożenia i obręcze nie dostosowane do takich obciążeń raczej dość szybko się zbuntują przeciw takiemu posłowi.

Popularny dziś rower turystyczny będzie jednak rewelacyjnym narzędziem w rękach rowerzystów o nie do końca sprecyzowanych preferencjach. Dzięki połączeniu cech roweru szosowego i górskiego sprawdzi się w obydwu typach terenu. Można do niego również łatwo zamontować błotniki, bagażnik i inne elementy dodatkowego wyposażenia, dzięki czemu staje się pojazdem jeszcze bardziej wszechstronnym. Dzięki swojej zwinności lepiej niż rower trekkingowy sprawdzi się w „miejskiej dżungli”, a niżą masę z pewnością docenią osoby mieszkające w blokach (szczególnie tych, gdzie nie ma windy).

Rodzaje rowerów, krótki przewodnik rowerzysty. Cz.2 – rowery miejskie, crossowe i trekkingowe 2-min

Ciąg dalszy nastąpi 🙂 

KONTAKT

Sklep rowerowy | Sklep narciarski | Serwis narciarski | Bootfitting - dopasowanie butów narciarskich | 
Sklep rowerowy | Serwis rowerowy | Bike fitting
Facebook